PRIKBORD


Aanrijdertjes  Klik hier>>>>
 


Tip 8 van Pierre:

Met deze Giramoto draaischijf is onhandig keren met je motor verleden tijd. Je bokt je motor op de RVS draaischijf, die slechts 10mm hoog is.

Vervolgens kun je met weinig kracht en moeite je motor alle kanten opdraaien.

Met de Giramoto draaischijf hoef je nooit meer straatje te keren op je smalle oprit, of achteruit je motor je schuur uit te manoeuvreren....

 


BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen.

Het betreft hier geen terugroep-actie, maar een informatie voorziening.

Lees meer:

BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

http://www.nieuwsmotor.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=19879:bmw-motorrad-inspecteert-duizenden-iabs-systemen&catid=67:motornieuws&Itemid=169


Boek verschenen van een van onze clubleden

Onlangs is van Pierre een boek verschenen: De verguisde helden.
Deze oorlogsroman beschrijft het wel en wee van drie Nederlandse soldaten uit het Brabantse Best.
Dit in de aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog. De roman is grotendeels gebaseerd op waargebeurde feiten. De rest komt van getuigenverklaringen en overleving. Elkaar tegensprekende gegevens en losse einden
zijn door de auteur naar eigen inzicht verwoord. De namen van de hoofdpersonen zijn fictief. Tevens is het een eerbetoon aan hen, die alles hebben gegeven, voor een oorlog die zij niet konden winnen.
Te verkrijgen in de boekhandel en bij Pierre.
ISBN 978-09-8759-437-4, uitgeverij U2pi, de prijs bedraagt 17,50 euro.
 

 


Veiligheidsvest vanaf 1 juli (niet) verplicht in Duitsland

Vanaf 1 juli 2014 wordt het in Duitsland verplicht om minimaal ťťn reflecterend veiligheidsvest in je voertuig bij je te hebben. Het goede nieuws is dat motorrijders zijn uitgesloten van deze regeling. In diverse Europese landen zijn er echter verschillende regels: Bij pech of ongeval moeten motorrijders in BelgiŽ, Bulgarije, KroatiŽ, Luxemburg, Slowakije en Hongarije een veiligheidsvest dragen. De boetes voor het niet bij je hebben van een veiligheidsvest kunnen hierbij oplopen tot 1.375 euro in BelgiŽ. Daarentegen zijn, net als in Nederland, motorrijders in Frankrijk, ItaliŽ, Oostenrijk, Portugal, RoemeniŽ, ServiŽ, SloveniŽ en Spanje vrijgesteld van de verplichting om deze te dragen. 


Uitzetten van "Flitspaal-verklikkers" van Garmin (deze zijn verboden in bv. Frankrijk)

Piet Sw. vond deze link:


Uw webmaÓtresse werd door Mark van V. geattendeerd op onderstaand bericht:

Terugroep actie BMW motoren R 1200 RT:

BMW roept op om NIET meer met je (nieuwe) BMW R 1200 RT te rijden!!!
Neem bij twijfel zo spoedig mogelijk contact op met je dealer!!
Meer info:

http://www.motorfreaks.nl/nieuws/motor-nieuws/recall-2014-r1200rt-bmw-roept-op-niet-meer-te-rijden.html

 


Tip 7 van Pierre:

Tips zelf sleutelen

Mijn K(100)-tje is dit jaar dertig geworden. Zoals sommige clubleden aan een nieuwe heup toe zijn, krijgt zij een nieuwe koppeling. Dus daar hoeft ze zich niet voor te schamen. Omdat dit bij een K100 een hele klus is (de gehele achterkant moet los), was dit voor mij een winterproject. In dit artikel wil ik niet ingaan op de puur technische zaken, want het werkplaatsboek kan dat beter dan ik. Maar meer in het oplossen van bijkomende problemen. Mogelijk heb
je er iets aan. Het grootste probleem was het veilig demonteren van alle bouten. Omdat het gehele blok van aluminium is en alles wordt vastgezet met stalen inbusbouten (waarvan sommige dertig jaar niet los zijn geweest) voel je de kneep. Jawel, alles zat knetter vast. Wat heb je nodig en hoe ga je dit te lijf:

Benodigdheden:
-          Heel veel geduld
-          Goede en stevige werkopstelling
-          Spuitbus “Loctite 8040 Freeze & Release” (zie “tip 4 van Pierre” op het prikbord)
-          Spuitbus anti-roestmiddel
-          Klein hamertje
-          Diverse inbussleutels
-          Fototoestel
-          Goed werkplaatshandboek
-     Website OEM http://www.realoem.com/bmw
-          Gereedschap om oliekeerring uitgaande as te demonteren (zie foto)
-          Goede looplamp
-          Momentsleutel
-          Polijstmateriaal voor aluminium

Demontage:

Zorg er altijd voor dat de inbussleutel goed in de kop van de bout zit. Tik deze zo nodig aan met het hamertje. Zo vermijd je beschadiging van de kop en voorkom je ellende. De bouten moeten redelijk goed los te draaien zijn. Zo niet, stoppen! Spuit de plek in met anti-roest middel en wacht een paar dagen. Probeer het losdraaien opnieuw. Desnoods spuit je de plek opnieuw in met het anti-roestmiddel. Als laatste middel gebruik je Loctite 8040 Freeze & Release. Dit is af te raden daar aluminium bros wordt bij extreme koeling. Maak foto’s van complexe zaken zoals bedrading. Maak een lijstje van onderdelen die beschadigd zijn of moeten worden vervangen. Vervang zoveel mogelijk bevestigingsmateriaal zoals bouten en moeren. Het kost maar een paar centen en je hebt er langer plezier van. Omdat de gehele achterkant los moet heb je een goede werkopstelling nodig:

Bestellen van onderdelen:

Er zijn meerdere leveranciers maar ik ga altijd naar de Hobbyist in Hunsel. Dit omdat zij heel veel voor wat oudere motoren hebben liggen. Gebruik bij de inventarisatie zoveel mogelijk de OEM website. Deze verschaft je niet alleen de informatie m.b.t. codenummers maar ook nog verdere technische informatie. In de technische schema’s kun je zien hoe het betreffende onderdeel werkt en hoe het weer in elkaar moet worden gezet.

Montage koppeling:

Al hoe wel er speciaal gereedschap nodig is, is daar met wat vindingrijkheid wel onderuit te komen. Voor het blokkeren van de koppeling huis heb ik 3 stukken hout van een bezemsteel afgezaagd (sorry Dorien!). Het blokkeren gebeurd door de gietribben van het carter te gebruiken. Ik heb gekozen voor 3 stukken. Dit om de krachten op de gietribben zoveel mogelijk te verdelen. Voor het centreren moet je volgens het werkplaatshandboek een centreerdoorn gebruiken. Ik heb het zonder gedaan. Je moet wel een tweede man erbij hebben. Voor mij was dat onze Jorg. Zet de zes inbusbouten op de groep hand vast. Pak met twee handen de versnellingsbak vast terwijl de tweede man kijkt of de bak erop kan. Het is gewoon heel simpel. De bak past niet als de koppeling groep niet gecentreerd is. Met een schuifmaat en een rubberen hamer is het voorwerk goed te doen. Daarna even met de bak het laatste stukje goed wringen. Als laatste de bouten met het voorgeschreven moment vast zetten.

P.s. stel de koppeling later zoals omschreven in het handboek verder af. Let op dit is erg belangrijk!

Montage:

Monteer in omgekeerde volgorde zoals omschreven in het werkplaatshandboek.

Aluminium onderdelen polijsten:

Er is goed materiaal in de handel om het verweerde materiaal weer te laten blinken.

Trommelen van bevestiging materiaal:

Dit is al een heel oud proces. De verweerde onderdelen gaan in een soort mixer. Daarna worden er stalen kogels en een speciale reinigende pasta aan toegevoegd. Het resultaat is geweldig.

P.s. ik heb gekozen voor de staalborstel en indien nodig nieuwe bouten en moeren.

Gegroet

Pierre


Verbod op Motorclubkleding in 's - Hertogenbosch
(ED 29-11-2013)

 


Open Monumentendag Oirschot 2013

 

Tijdens de Open Monumentendag 2013 op 15 september hebben enkele leden van onze club de feestelijke opening extra luister bijgezet door met hun Oldtimer BMW's de "koningin" te escorteren. Voor foto's klik hier>>>>

 


 

 

Tip 6 van Pierre

Krassen wegwerken

Als gevolg van een noodreparatie tanktas tijdens onze Corsicareis heb ik een paar lelijke krassen in de tank gekregen. De scratch-repair-pen van Werckmann Automotive (verkrijgbaar bij de Action voor een paar euro) werkt prima. Het gebied eerst goed schoonmaken met wasbenzine. Daarna de pen goed schudden. Er zitten twee inzetpennen bij die het goedje (een soort hars) opnemen. Laat de pen een tijdje op zijn kop staan. Dit om de inzetpen goed te laten verzadigen. Strijk een dun laagje over de beschadiging. Daarna 48 uur laten drogen. Is de beschadiging onvoldoende weg dan deze actie herhalen. Ik heb er een goed resultaat mee.

Gegroet

Pierre


Tip van Tony: Site met allerlei motorinfo: http://www.luiemotorfiets.nl/


Gezocht:  R850R(T) of een R1150R(T) met weinig kilometers. Melden bij Mark v. V.


Handboeken downloaden

Ons clublid Marc T. wees op een site waar handboeken te downloaden zijn.

Wellicht interessant voor de sleutelaars?
http://www.carlsalter.com/bmw-service-manuals.asp
 


Op de site van Tom Boudewijns is vanaf heden (juni 2013) maandelijks een route gratis te downloaden. Meld je aan voor zijn nieuwsbrief en je blijft op de hoogte: www.vtotc.nl. Klik op "Over ons" en scroll helemaal naar beneden, daar kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief. (Let op: je hoeft GEEN lid te worden of abonnement te nemen!!)


 

Clublid in Bont  (bijlage van Eindhovens Dagblad, 24 mei 2013)

Trotse Opa  met kleinkinderen op z'n Oldtimer, 'n BMW R50.
Jong geleerd is oud gedaan. Goed bezig, de Lťon!!!


 

Clubleden op de motorbeurs Utrecht Fotos>>>>

 


 

Tip 5 van Pierre

Al enige tijd rijden Dorien en ik met gele hesjes rond. Dit met ons clubembleem + eigen voornaam als opdruk. Gezien de reacties zijn er leden die ook graag deze hesjes willen laten maken. Ik heb er destijds € 15, - per stuk voor betaald. Onze versie is met klittenband en voldoet goed. Afgelopen zaterdag sprak ik iemand van het bedrijf. Hij liet mij weten in onderhandeling te zijn voor nog een betere kwaliteit hesjes. Verder heeft het bedrijf een stand/kraam op de zaterdagmarkt van Best. Het clubembleem kan ik je digitaal toezenden evenals meer informatie over de hesjes en het bedrijf.

Pierre

 

Tip 2 van Mark

Bonus-video op Youtube

Er is een MrGPS youtube-kanaal. Daarop onder meer een (vroege) review van de Zumo350. Er is ook een eerste bonus-video bij de cursus-DVD. Die bonus video bevat enkele aanvullende tips voor wie regelmatig routes uitzet die door meerdere mensen gereden moeten worden; bijvoorbeeld voor ‘de club’. Zie http://youtu.be/CDI4bnWS7G4

Wil je automatisch op de hoogte blijven van nieuwe publicaties zorg dan dat je je (gratis) abonneert op het MrGPSnl Youtubekanaal - youtube houdt je dan vanzelf op de hoogte van toevoegingen.

 

Tip 4 van Pierre

Voorwiellagers vervangen K100:

I.v.m. het poedercoaten van mijn wielen*, moesten de wielen helemaal worden gedemonteerd. Het achterwiel was geen probleem omdat de gehele aandrijving aan het cardanhuis blijft zitten. Helaas moest bij het voorwiel de remschijven eraf en de voorwiellagers eruit. We hebben hier te maken met een perspassing. Het verhitten van het wiel met een brander, zag ik niet zitten. Bij de lagerwinkel SKF te Eindhoven kreeg de tip. De gouden vondst was: “Loctite 8040 Freeze & Release”. Dit middel heeft meerdere toepassingen**. Door de vloeistof op de te verwijderen lagers te spuiten daalt de plaatselijke temperatuur naar – 43 graden Celsius. Dus altijd werkhandschoenen gebruiken! Wacht 5 minuten. Omdat je de lagers toch niet kunnen hergebruiken, kun je de lagers met een drijver en hamer er zachtjes uittikken. Zorg er wel voor dat de pasvlakken niet beschadigen. Maak de lager-pasvlakken goed schoon en smeer ze in met kogellagervet. Het beste is om de nieuwe lagers*** met een drukpers in het wiel te monteren, maar die heeft niet iedereen. Van groot belang is dat het nieuwe lager op de juiste manier wordt gemonteerd. Leg het wiel op een vlakke tafel en zorg dat de naaf goed draagt op de ondergrond. De lager-pasvlakken moeten echt 100% schoon zijn. Pak een dik stuk vlak hout. Leg de lager voorzichtig op de plek waar deze moet komen. Leg het hout op de lager en tik voorzichtig het nieuwe lager op zijn plaats. Let er vooral op dat de lager horizontaal blijft en zodoende gelijkmatig in de naaf verdwijnt. De remschijven weer monteren met het juiste aanhaalmoment. Band erop en klaar is Kees (ja Pierre dan).

Note* : Bij poedercoaten alle onderdelen tegelijk doen, want anders krijg je kleurverschil. De motor van beide wielen ontdoen is link (omvallen) als je het niet goed doet. Ik heb dit opgelost door het motorblok te laten rusten op spoorbiels. Voor de stabilisatie heb ik de voorkant en de achterkant vast gezet met twee kabellieren.

Note** : Dit middel is ook heel goed om vastzittende bouten en moeren los te krijgen. Dit door de schrikreactie. Ikzelf heb het al diverse keren gebruikt en het resultaat was verbluffend.

Note***: Je kunt originele BMW lagers gebruiken. Dit is niet echt nodig en kost alleen maar meer. Op elke lager staat een code. Als je met deze code naar de SKF winkel te Eindhoven stapt, krijg je exact de zelfde alleen de helft goedkoper

 

 

Tip van Mark

Ik zag op het WWW dat de welbekende GPS leverancier Waypoint een drietal interessante filmpjes heeft geintroduceerd op YouTube.

Die filmpjes gaan over BaseCamp. BaseCamp is qua functionaliteit enigzins vergelijkbaar met MapSource, en Garmin heeft aangekondigd dat men MapSource niet langer gaat doorontwikkelen ten gunste van BaseCamp wat op termijn het standaard routeplanning tool gaat worden. Voor nieuwe GPS toestellen is BaseCamp zelfs het enige werkende tool.

In de filmpjes worden wat achtergronden gegeven en wordt een vergelik gemaakt tussen beide programma's, gepresenteerd door de welbekende Hans Vaessen van Waypoint.

Een aanrader voor alle MapSource gebruikers. Als je de 3 filmpjes gezien hebt, snap je de globale verschillen en ben je in staat om in te schatten of je MapSource blijft gebruiken of toch de overstap naar BaseCamp gaat maken.

Deze link start het 1e filmpje:

Instructiefilmpjes Basecamp

De 2 daaropvolgende filmpjes starten automatisch door op de link te klikken die aan het eind van ieder filmpje worden getoond.

 

Tip van NoŽlle

Wil je je leren en/of stoffen motorkleding laten repareren? Is er drukker of knoop kapot of een naad gescheurd? Wil je een motorbroek of jas vergroten of verkleinen? Ik weet een adres waar dit goed, goedkoop en snel wordt gedaan. Omdat we geen reclame maken tref je hier geen naam en adres aan.

Inlichtingen zijn te verkrijgen bij NoŽlle.

 

Tip3 van Pierre

Tijdens het opknappen van mijn K(100)tje liep ik tegen het probleem aan, dat het isolatiemateriaal onder de tank niet meer leverbaar was. Het oude viel zo goed als uit elkaar, dus moest ik naar een andere oplossing zoeken. Op het internet vond ik een webpage van een firma die zich bezig houd met levering m.b.t. tuning van rallyauto's. Een onderdeel daarvan is de koeling daar desbetreffende auto's veel meer warmte generen als normale auto's. Zij konden mij een "suppressor heat @ sound mat" leveren (kosten € 45,90)". Samen met Dorien heb ik met wat knip- en plakwerk de isolatie onder de tank geknutseld. Het resultaat zag er prachtig uit en in de specificaties heb ik gelezen dat de mat tot 1000 graden C. goed blijft!

Als je hiervoor belangstelling hebt, kan ik je de gegevens van de betreffende firma verstrekken.

 

Tip2 van Pierre

Aluminium opknappen

Aluminium opknappen

 

Tip van Pierre

Nieuws over de nieuwe zescilinder

http://www.motorcycledaily.com/2010/10/bmw-six-cylinder-tourer-official-pics-and-specs/

 

Tip van Rob Da.

Werking van een BMW motorblok, ook als screensaver te downloaden.

Gebruik de:    ► Engine Strip        knop om de werking rondom te bekijken

http://www.animatedpiston.com/BMW.htm

 

LINK:  Onderstaand een link voor tekeningen en onderdeel nummers van bijna alle BMW's  zoals door Wieger aangegeven tijdens de vergadering

http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.aspx